O Kávě s párou


"Chtěla jsem své kulaté narozeniny oslavit na nádraží. Manžel mě nejdřív považoval za blázna, nakonec to ale celé dopadlo tak, že jsme jedno nádraží koupili. Náhodou jsme se totiž dozvěděli o dražbě už nepoužívaného nádraží v Litoměřicích, ke kterému máme oba hluboký vztah. Manžel v něm pracoval, já jsem tam jezdila na návštěvy za příbuznými. Splnili jsme si tak náš velký železničářský sen a pustili se do náročné obnovy.

Už při prvním pohledu na litoměřické arkády jsem věděla, že tady chci relaxovat nad šálkem kávy nebo se sklenkou vína v ruce. A tak se začala rodit myšlenka založit v nádraží kavárnu. Takovou, kam se lidi budou chtít vracet."

Historie

První pravidelný vlak přijel do Litoměřic v roce 1874. Tehdejší Rakouská severozápadní dráha musela v Litoměřicich překonat složitou stavební situaci uvnitř městské zástavby, kterou se podařilo vyřešit stavbou tunelu, jenž začínal ve spodní části Dubiny, vedl pod někdejším jezuitským seminářem a končil těsně pod zdmi kapucínského kláštera. A právě nedaleko ústí tunelu, vedle kaple sv. Jana Křtitele, stojí původní litoměřické nádraží, které svému účelu sloužilo do roku 1957, kdy byla trať přeložena blíže k řece.

Po otevření nové přeložky byly koleje ze staré trati vytrhány a původní nádraží pak sloužilo jen pro byty a kanceláře.

Rekonstrukce

Nádraží bylo sice částečně opraveno po povodni v roce 2002, před otevřením kavárny nás ale celková přestavba stála nemálo úsilí.

Vybourali jsme vestavěnou příčku a místo ní použili prosklenou příčku tak, jako to bývalo na nádražích dříve. Podlahy jsme udělali z dřevěných parket a cementových dlaždic s ornamenty. S celkovým návrhem interiéru nám hodně pomohla Monika White spolu se svým manželem Michaelem.

Při rekonstrukci se nám podařilo najít staré litinové sloupy, tak jsme je využili při vytvoření terasy v podobě původního peronu.

Osvětlení zajišťují repliky původních nádražních lamp a na zdech visí historické fotografie nejen litoměřického nádraží a staré železniční mapy.

A protože v Kávě s párou nesmí chybět parní lokomotiva, podařilo se nám jednu krásnou, malou a úžasně obnovenou z Úholiček přemístit před kavárnu.